Aj vám sa už stalo, že ste sa v noci zobudili na vlastné chrápanie, či v horšom prípade sa vám ráno nevyspatí rodinní členovia sťažovali na tento akustický bonus? Možno ste si na to vy aj oni časom zvykli, no v mnohých prípadoch môže aj nevinné chrápanie skrývať vážny zdravotný problém.

Dochádza k nemu spravidla vtedy, keď sa horné dýchacie cesty zúžia natoľko, že vzduch sa v nich pohybuje oveľa rýchlejšie a tlak v krčnej oblasti sa zvyšuje. Mäkké podnebie a okolité tkanivá týmto vplyvom začínajú vibrovať, čo naše ucho následne detekuje ako nepopulárny zvuk. Samozrejme,
do značnej miery chrápanie ovplyvňuje aj samotná anatómia, ktorá je špecifická pre každého jedinca. Svoju úlohu v tomto prípade zohrávajú hrdlo, nosová dutina či poloha jazyka v rámci ústnej dutiny
pri spánku. Práve jazyk môže prekážať v plynulosti dýchania. Odborné štúdie dokonca uvádzajú, že muži chrápu štatisticky dvakrát viac ako ženy, čo môže byť zapríčinené práve nerovnakou fyziologickou stavbou. Existuje niekoľko ďalších spúšťačov, ktoré v rôznej miere či kombinácii môžu posilniť hlasné hrdelné zvuky vydávané počas spánku. 

K najčastejšie sa vyskytujúcim možno zaradiť nadváhu alebo obezitu, ktoré sú častým spúšťačom aj iných ochorení. Práve nadbytok tukového tkaniva uloženého v oblasti krku tlačí na dýchacie ústrojenstvo a obmedzuje tak jednoduchú priechodnosť vzduchu.

Medzi spúšťače chrápania možno, celkom logicky, zaradiť aj zväčšené nosné mandle, chronické ochorenie horných dýchacích ciest či rôzne sezónne alergie. 

Ďalším faktorom je nadmerné fajčenie a konzumácia alkoholických nápojov – najmä v neskorších hodinách. Alkohol tak uvoľňuje nielen mravy, ale v prípade chrápania centrálnu nervovú sústavu a týmto vplyvom aj krčné svalstvo. Čo sa týka stravovacích návykov, aj obmedzenie večerného prejedania sa môže zmierniť tieto prejavy, čo môže súvisieť aj so spomínanou nadváhou. 

Jedinci trpiaci takzvaným spánkovým apnoe sú častejšie náchylní na kardiovaskulárne ochorenia. Tento syndróm sa vyznačuje zástavami dýchania počas spánku na niekoľko desiatok sekúnd, čo vedie k poklesu okysličovania orgánov. Ľudský mozog je namiesto prirodzeného oddychu počas spánku nútený uvoľňovať dýchacie svaly, čo spôsobuje následný pocit vyčerpania a zvýšenej hladiny stresu počas nasledujúceho dňa. Dlhodobými prejavmi sú vysoký krvný tlak, cukrovka, riziko infarktu či cievnej mozgovej príhody. 

Svoju úlohu do značnej miery zohráva aj pozícia tela počas spánku. Jednoduchou pomocou môže byť vyvýšená poloha hlavy v porovnaní s nohami. K zlepšeniu vášho stavu môže okrem kvalitného ortopedického vankúša prispieť aj pevné všitie nepohodlného predmetu do zadnej časti nočného úboru tak, aby sa jedinec v spánku pri ležaní na chrbte spontánne pretočil na bok. 

Pre ľudí, ktorí chcú odstrániť tento problém radikálne, ponúka medicína hneď niekoľko zákrokov.
K najčastejším patria:

Laserová uvulopalatoplastika, pri ktorej sa laserom na báze oxidu uhličitého skráti tzv. uvula, teda čapík, ktorý voľným okom vidíme ako mäkké tkanivo zavesené v zadnej časti hrdla. Pri tejto operácii sa môžu vykonať aj mikrorezy na jeho oboch stranách, ktorých hojenie spôsobí stuhnutie tkaniva.

Palatálne implantáty predstavujú polyesterové vlákna, ktoré sa aplikujú vpichom priamo do dutiny a zapríčinia jej spevnenie. Zároveň zamedzia opätovnému prepadnutiu v budúcnosti, ktoré by znamenalo opakovanie chronického chrápania.

Somnoplastika využíva rádiové vlny pôsobiace priamo na čapík. Aj keď tento úkon nespôsobuje krvácanie či dlhšie hojenie, na dosiahnutie dlhodobých výsledkov je často potrebné jeho zopakovanie.

Vyššie uvedené zákroky však u značnej časti populácie môžu vyvolávať obavy. Neinvazívne riešenie tohto nočného problému predstavuje aj aromaterapia, inhalovanie soľného či bylinkového roztoku pred spaním, horúca sprcha a v neposlednom rade celková zmena životného štýlu, ktorú reprezentuje aktívny pohyb a vyvážená strava počas celého dňa.

Priaznivcom konzervatívnej liečby odporúčame
z našej ponuky ústny sprej proti chrápaniu PSSST! FORTE.
Obsahuje účinnú zložku, ktorá je kombináciou rastlinných extraktov očianky rostkovovej, pestreca mariánskeho, bazalky, kadidlovníka pílovitého a chmeľu obyčajného, panthenolu, šalviovej, bazalkovej a eukalyptovej silice a mentolu.

Zdroj:

https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/snoring-solutions